lørdag den 16. marts 2013

Svensker-frokost




Som barn og ung fik jeg ofte serveret smörgostärtor hos min moster og onkel i Sverige. Store flotte lagkager med alverdens pålæg blev stillet foran mig, og jeg elskede det. Jeg ved at min moster stadig serverer disse store svenske brød.

Da jeg skulle have gæster for nylig ville jeg prøve at gå hende lidt i bedene. Jeg fik produceret et par stykker og gæsterne synes de var vildt lækre, og en ment sågar at det var hendes nye livret. For at undgå noget af det fede som ofte tilsættes disse tærter, skiftede jeg det meste af mayonaisen ud med let friskost og 38% cremefraice, til opsmøringen.

Den første var med hjemmelavet tunsalat tilsat finthakkede radiser og hjemmemlavet æggesalat. Den blev pyntet med rullede lakseskiver, skiver af æg, citron, karse og rejer.

Den anden indeholdt hjemmelavet skinkesalat m. finthakket løg. Den blev pyntet med rullede skiver af skinke, tomat, agurk og krølsalat i kanterne.

Opskrifter:

Tærterne er bygget op med bund af 2 x 3 stykker sandwichbrød uden skorpe, ét lag salat, 2 x 3 stykker sandwichbrød, ét lag salat og 2 x 3 skiver sandwichbrød. De skal presses godt sammen og stå i køleskabet til næste dag. Stil gerne et tungt fad oven på så den sætter sig og bliver fast.

På dag 2 smører jeg den med en blanding af 1 pk. friskost (Buko naturelost let, eller andet mærke), 1 spsk. mayonaise, og 2 spsk. creme fraice 38%, 2 tsk. skal af revet ubehandlet citron og saft af ½ presset citron. Rør det hele godt sammen, og smør både siderne og toppen af “lagkagen” med ostefyldet som ikke må være for tyndt.

Pynt nu lagkagen med grønt, fisk, kød, æg osv. som passer til indholdet.

Tunssalat: 3 ds. tun hakkes fint og blandet med finthakket radise, saft fra ½ citron, lidt karse/purløg, 1 spsk. creme fraice 18% og ½ pk. friskost.

Æggesalat: 8 æg hakkes fint med en gaffel og blandes med karry, salt og peber, 1 spsk. creme fraice 18% og ½ pk. friskost.

Skinkesalat: 1 stor pakke (eller 4 små) revet skinke, finthakket rødløg, finthakket rød peber, lidt paprika, peber, 1 spsk. creme fraice 18% og ½ pk. friskost.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar